Jak Pokonać Szkodliwe Działanie Smogu Za Pomocą Witamin?

by Justyna Lenda
3 komentarze

Od paru dni docierają do nas niepokojące informacje o obecnym smogu… Niestety z powodu naszych codziennych obowiązków nie możemy na ten czas bezpiecznie zaszyć się w domu i przeczekać, aż wskaźniki zanieczyszczenia powrócą do normy. Na smog i jego konsekwencje jesteśmy narażeni każdego dnia.

W takie krytyczne dni jak te, przesiadamy się z samochodu do komunikacji miejskiej, szukamy pomocy w maskach ochronnych lub gdy nie musimy wychodzić na zewnątrz – pozostajemy w domu. Czy są to jedyne możliwości, aby sobie w tej sytuacji pomóc? Absolutnie nie! Zwiększając spożycie pewnych substancji-produktów możemy walczyć ze smogiem od środka naszego organizmu!

Naturalne bariery organizmu przed zanieczyszczeniami, np. smog

Organizm ludzki posiadawiele, naturalnych barier ochronnych przed działaniem niekorzystnych, szkodliwych substancji, w tym również przed związkami znajdującymi się w smogu. Jest to między innymi: bariera antyoksydacyjna.

W prawidłowo funkcjonującym organizmie pozostaje równowaga pomiędzy substancjami budującymi naszą barierę antyoksydacyjną (niektóre białka, enzymy, antyoksydanty, np. glutation, witamina E, C)  a czynnikami wpływającymi na niszczenie tej bariery (np. reaktywne formy tlenu, promieniowanie UV, pyły, metale ciężkie).

Gdy w środowisku, w którym przebywamy jest zbyt duża ilość zanieczyszczeń, nasza bariera może okazać się zbyt słaba i zaczyna działać nieprawidłowo.

Może spowodować to zwiększenie ryzyka pojawienia się niekorzystnych objawów (np. nasilony kaszel, ból w klatce piersiowej, zaburzenia rytmu serca, ból głowy) bądź mogą rozwinąć się groźne choróby (np. zapalenie oskrzeli, zapalenie płuc, nowotwory).

Dzieje się tak z powodu powstania bardzo groźnego stresu oksydacyjnego, który powoduje niszczenie naszych komórek poprzez uszkodzenia białek, błon komórkowych czy materiału genetycznego (DNA).

W takich sytuacjach należy jak najszybciej wspomóc naszą naturalną barierę ochronną! Największą pomoc stanowią antyoksydanty!

Jak Pokonać Szkodliwe Działanie Smogu Za Pomocą Witamin? fot 2

Moc witamin z owoców i warzyw

Źródła pokarmowe cennych antyoksydantów wspomagających barierę ochronną przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi

Poniżej przedstawiam główne źródła pokarmowe cennych przeciwutleniaczy:

Witamina C!

Źródła witaminy C:

  • Czarna porzeczka
  • Pomidory
  • Dzika róża
  • Kiwi
  • Czerwona papryka (3 razy więcej wit. C niż w cytrynie)
  • Truskawki
  • Kapusta
  • Cytryna, pomarańcze
  • Jarmuż, szpinak
  • Acerola (najbogatsze źródło wit. C)
  • Brokuły, brukselka

 Witamina E i kwasy omega 3

Źródła witaminy E i kwasów tłuszczowych omega 3:

  • Awokado
  • Ryby, owoce morza
  • Orzechy i migdały
  • Pestki słonecznika, dyni
  • Siemię lniane (zwłaszcza złociste)
  • Oleje roślinne (olej lniany,  rzepakowy)
  • Ryby, krewetki

 Witaminy z grupy B zwłaszcza witaminy B6i B12

Źródła witamin z grupy B:

  • Kasza gryczana
  • Jaja
  • Ziemniaki
  • Chude kawałki mięsa
  • Papryka czerwona
  • Sery
  • Drożdże piwowarskie
  • Mleko
  • Orzechy
  • Ryby, owoce morza
  • Rośliny strączkowe
  • Jaja

Brokuły!

Brokuły, dzięki zawartości substancji o nazwie sulforafan, mają silne działanie przeciwnowotworowe. Substancja ta blokuje powstawanie mutacji nowotworowych DNA i ułatwia likwidację powstałych wcześniej komórek nowotworowych.

W badaniach zauważono, że suplementacja sulforafanem z brokułów zmniejszyła odpowiedź alergiczną na cząstki gazów spalinowych.

Podsumowanie

Kochani, pamiętajcie o wszystkich formach ochrony przed smogiem! Nie bagatelizujcie zagrożenia i unikajcie ekspozycji organizmu na groźne zanieczyszczenia powietrza.

Dodatkowo wspierajcie swoją barierę antyoksydacyjną za pomocą, np. świeżo wyciskanych soków, koktajli oraz zielonej herbaty z imbirem i kurkumą (przepis).

dietetyk kliniczny online

mgr Justyna Krzemińska (Lenda)

Poradnia dietetyczna online Just Food Therapy

Źródła:

  1. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18795169
  2. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18378616
  3. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22514211
  4. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19028145
  5. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24287881

Podobne posty

Dołącz do dyskusji

* Publikując swój komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w niniejszym formularzu. Więcej informacji znajdziesz w sekcji Polityka prywatności.

3 komentarze

Mikrożycie 10 stycznia 2017 - 20:20

Idealny post na najbliższe dni bo niestety wskaźniki są alarmujące. W Poznaniu wystarczy zresztą tylko wyjrzeć przez okno. Na całe szczęście te wszystkie naszpikowane dobrymi substancjami produkty są po prostu smaczne. Kocham brokuły. 🙂

Odpowiedz
justdoeat 11 stycznia 2017 - 21:25

Super! 🙂 Cieszę się, że mogę pomóc 🙂

Odpowiedz
Kamil 15 stycznia 2017 - 14:16

Dodałbym jeszcze algę chlorella, oczyszcza organizm z toksyn 😉

Odpowiedz

Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania bloga. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek? Akceptuj Więcej