Właściwości zdrowotne zakwasu z buraka

by Just Food Therapy
2 komentarze

Buraczki są w Polsce bardzo popularnym warzywem. Myślę, że każdy kiedyś w swoim życiu miał okazję spróbować buraka. Jednak czy próbowaliście domowego zakwasu z buraczka? Zakwas z buraka to nic innego jak buraczki, które zostały poddane procesowi naturalnej fermentacji. Ze względu na swoje korzystne właściwości zdrowotne, zakwas z buraków był wykorzystywany już w medycynie ludowej. Zakwas jest ceniony przede wszystkim ze względu na obecność witamin, składników mineralnych, bakterii kwasu mlekowego oraz dzięki licznym antyoksydantom. Jeżeli chcecie poznać właściwości zdrowotne tego drogocennego napoju zapraszam do przeczytania całego artykułu! 🙂

Właściwości zdrowotne zakwasu z buraków

Bakterie probiotyczne mają zdolność namnażania się i kolonizowania przewodu pokarmowego człowieka jak i zwierząt. Jest to niezbędne, aby zapobiec rozwojowi patogenów jelitowych. Bakterie kwasu mlekowego można powszechnie znaleźć w licznych produktach na bazie mleka zwierząt (np. kefiry, jogurty). Jednak w sytuacjach gdy ktoś z powodów medycznych nie może spożywać nabiału może szukać bakterii probiotycznych w produktach roślinnych, które wcześniej zostały poddane procesowi fermentacji np. zakwas z buraków, kiszone ogórki, kiszona kapusta.

Fermentacja może poprawić właściwości odżywcze produktu spożywczego, poprawia jego strawność, może wydłużyć okres przydatności do zjedzenia. Dzięki fermentacji produkty roślinne mogą na dłużej zachować swoje składniki odżywcze. Dodatkowo burak jest bardzo cennym warzywem w wartości odżywcze.

Z pozostałości zakwasu pozostają kiszone buraczki, które idealnie sprawdzą się w roli surówki!
  1. Zawiera między innymi magnez, sód, potas, witaminę C i liczne przeciwutleniacze. Zawiera również związek o nazwie betalaina, która odpowiada za ich purpurowy kolor. Betalaina ma bardzo mocną zdolność barwienia, posiada właściwości przeciwwirusowe, przeciwutleniające, przeciwzapalne oraz przeciwnowotworowe.
  2. Buraki były od zawsze doceniane za ich właściwości zdrowotne, które poprawiały parametry krwi oraz poprawiały funkcję wątroby.
  3. Wiele badań potwierdziło, że równowaga i duża różnorodność bakterii jelitowych to podstawa w drodze do osiągnięcia zdrowia fizycznego i psychicznego. Buraki zawierają również naturalne związki rozszerzające naczynia krwionośne. Dzięki czemu poprawiają przepływ krwi z ciele, co pozytywnie wpływa na ciśnienie krwi.
  4. Podczas fermentacji większość składników odżywczych i walorów zdrowotnych płynących z jedzenia surowych buraków pozostają w warzywach i zakwasie. Dodatkowo zakwas z buraka jest naturalnie wzbogacony w enzymy trawienne i bakterie powstałe podczas fermentacji.
  5. Dzięki dawce probiotycznych mikroorganizmów mają one bezpośredni, pozytywny wpływ na nasz układ odpornościowy jak i trawienie. W medycynie ludowej zakwas z buraków był szczególnie wykorzystywany przy problemach trawiennych, alergiach, w celu zwiększenia odporności i zmniejszenia ogólnego zmęczenia.
  6. Zakwas z buraków to także napój zawierający dobrze przyswajane żelazo. Mieszanka bakterii probiotycznych wraz z łatwo przyswajanym żelazem może stanowić prawdziwą, naturalną, wzmacniającą odżywkę dla naszego organizmu.

Jak i kiedy pić zakwas z buraków

Ze względu na jego wzmacniające właściwości polecam picie zakwasu w każdej sytuacji kiedy jesteśmy narażeni na większe ryzyko infekcji i zachorowania np. podczas przesilenia wiosennego czy na jesień. Najlepiej jest pić go cyklami, czyli po pół szklanki dziennie przez ok 2 tygodnie, a następnie zrobienie sobie przerwy. Zakwas z buraków rewelacyjnie spisuje się również w roli poprawiania wyników krwi np. podczas anemii. Można śmiało wzbogacić swoją dietę o ten składnik.

Bardzo gorąco zachęcam Was do przygotowywania zakwasu z buraków nie tylko przy okazji przygotowywania barszczu wigilijnego! 😊 Jeżeli chcecie skorzystać z mojego przepisu na zakwas zachęcam Was do kliknięcia TUTAJ!

Pozdrawiam serdecznie,

Dietetyk kliniczny online

Mgr Justyna Krzemińska (Lenda)

Poradnia dietetyczna online Just Food Therapy

Podobne posty

Dołącz do dyskusji

* Publikując swój komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w niniejszym formularzu. Więcej informacji znajdziesz w sekcji Polityka prywatności.

2 komentarze

Grażyna 10 maja 2020 - 19:04

Zrobiłam, wyszedł pychotka polecam wszystkim ten przepis.

Odpowiedz
Just Food Therapy 11 maja 2020 - 10:50

Super! 🙂 Bardzo się cieszę, na zdrówko! 🙂

Odpowiedz

Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania bloga. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek? Akceptuj Więcej