MATCHA – Najzdrowsza Herbata Świata!

by Justyna Lenda
10 komentarzy

Kochani, od jakiegoś czasu regularnie piję herbatę matchę i zgłębiam tajniki jej fenomenu. Przyznam, że jestem pod dużym wrażeniem jej działania i prozdrowotnych właściwości, którymi sie dzisiaj z Wami podzielę. 🙂

Chcesz dowiedzieć się jakie wartości odżywcze ma hebata matcha? Jak wpływa na organizm i samopoczucie? Czy jest dobrym zastępcą dla tradycyjnej kawy? Jak się ją najlepiej przyrządza?

Zapraszam do lektury. 🙂

Pochodzenie i sposób uprawy herbaty matcha

Herbata matcha jest to japońska, zielona herbata, która ma ciekawą formę zielonego proszku. Z powodu jej właściwości zwiększających koncentrację i metabolizm buddyjscy mnisi uhonorowali ją mianem „eliksiru zdrowia”. Matcha pochodzi z krzewów tej samej odmiany rośliny (Camellia sinensis) jak wszystkie inne rodzaje herbat, w tym: herbaty zielonej, czarnej, białej i pu-erh. Herbata matcha pochodzi ze specjalnych upraw podczas, których stosuje sie metodę uprawy polegającej na zacienianiu herbacianych krzewów za pomocą bambusowych konstrukcji. Dzięki temu zabiegowi liście herbaty nie są bezpośrednio narażone na działanie promieni słonecznych i produkują większą ilość aminokwasów, chlorofilu oraz innych dobroczynnych związków, które gromadzone są w liściach. Dodatkowo, w produkcji matchy wykorzystywane są miękkie i najmłodsze liście herbaty.

Skąd wynikają dobroczynne właściwości herbaty matcha

Pod względem ilości zawartych składników odżywczych jedna porcja herbaty matcha jest odpowiednikiem 10 filiżanek zielonej herbaty.

Dzięki temu, że herbata matcha jest w sproszkowanej formie, do organizmu dostarczane są znacznie większe ilości składników odżywczych, niż wtedy kiedy wypijany jest jedynie napar z herbaty.

Matcha posiada ok. 137 razy więcej przeciwutleniaczy niż zielona herbata.

Bazując na skali ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity – jest to zdolność pochłaniania negatywnych dla naszego zdrowia reaktywnych form tlenu, inaczej zwanych wolnymi rodnikami), eksperci z Tufts University odkryli, że herbata matcha posiada bardzo duże wartości ORAC – blisko 1573 jednostek na gram matchy. Jest to ponad dwadzieścia razy więcej niż w przypadku granatu lub jagód!

MATCHA - Najzdrowsza Herbata Świata! fot. 2

MATCHA – Najzdrowsza Herbata Świata!

Właściwości zdrowotne herbaty matcha

Herbbata matcha jest skarbnicą ważnych substancji odżywczych takich jak: beta-karoten, cynk, potas, magnez, wapń, sód, żelazo, selen, witaminy z grupy B, witamina A, E i C, błonnik pokarmowy.

Wzmacnia układ odpornościowy: jest prawdziwą skarbnicą antyoksydantów, polifenoli, np. EGCG (galusan epigallokatechiny) czy L-teaniny. Składniki te wspólnie przyczyniają się do wzmocnienia obrony immunologicznej w organizmie i lepszej walki z wrogimi antygenami.

  • EGCG – jest to bardzo ważny składnik herbaty matcha, ponieważ jest przeciwutleniaczem, któremu przypisuje się silne działanie przeciwnowotworowe, antywirusowe, przeciwgrzybicze i przeciwzapalne.
  • Okazuje się również pomocna w przypadku osób chorujących na cukrzycę typu 2: Przeciwutleniacze pochodzące z tej herbaty pomagają w obniżeniu poziomu triglicerydów, cholesterolu i stężenia cukru.
  • Jest bardzo dobrym zamiennikiem dla kawy: zawiera zdrową formę kofeiny o nazwie L-teanina. Ta unikalna forma kofeiny pozwala na stopniowe, powolne uwalnianie energii bez skutków ubocznych w postaci wydzielania hormonu stresu jakim jest kortyzol, który powoduje zbyt mocne pobudzenie, rozdrażnienie, zaburzenie rytmu serca. Matcha spożywana w odpowiedniej ilości (szklanka dziennie) sprzyja koncentracji i jasności umysłu.
  • Wspomaga detoksykację organizmu: dzięki obecności chlorofilu posiada właściwości wspomagające utrzymanie zasadowości organizmu, wspomaga eliminację szkodliwych substancji chemicznych i metali ciężkich z organizmu.
  • Wzmacnia kondycję przewodu pokarmowego:  Jest pomocna w leczeniu zaburzeń żołądkowo-jelitowych. Pomaga unormować dzienny rytm wypróżnień dzięki czemu pomaga również pozbyć się szkodliwych substancji chemicznych i toksyn.
  • Wspomaga odchudzanie, ponieważ przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu. Na łamach czasopisma American Journal of Clinical Nutrition badacze zauważyli, że matcha zwiększa termogenezę organizmu (jest to proces wytwarzania ciepła, w czasie którego organizm spala kalorie).

Sposób przyrządzania herbaty matcha

1 łyżeczkę matchy miesza się (najlepiej trzepaczką bambusową o nazwie Chasen) z wodą o temperaturze max. 70-75 stopni Celsjusza.

Proste prawda? 🙂

MATCHA - Najzdrowsza Herbata Świata! fot. 3

MATCHA – pięknie się prezentuje

Kochani, herbata matcha jest skarbnicą drogocennych substancji odżywczych i powinno się po nią sięgać. Jednak pamiętajcie, że ma ona najlepsze właściwości odżywcze gdy jest dostarczana w odpowiedniej ilości.

Spożywam ją raz dziennie w ramach zastępstwa za poranna kawę. 🙂

Znajdźcie swój złoty środek w ilości spożywanej matchy. Niestety jej nadmiar może okazać się szkodliwy.

Pięknego dnia! 😀

dietetyk kliniczny online

mgr Justyna Krzemińska (Lenda)

Poradnia dietetyczna online Just Food Therapy

Źródła:

  1. Du Rand E. Identification of digallated and methylated catechins using UPLC/MS/MS and development of a rapid analysis method for theanine in tea [Camellia sinensis (L.) O. Kuntze) utilizing evaporative light scattering detection. 2009, University of Pretoria
  2. Yamada T, Terashima T, Honma H,. Effects of Theanine, a Unique Amino Acid in Tea Leaves, on Memory in a Rat Behavioral Test. Bioscience, Biotechnology, and Biochemistry, 72(5), 2001, 1356-1359
  3. Kim T, Kee YK, Park SG,. L-Theanine, an amino acid in green tea, attenuates β-amyloid-induced cognitive dysfunction and neurotoxicity: Reduction in oxidative damage and inactivation of ERK/p38 kinase and NF-kB pathwaysFree Radical Biology and Medicine. Free Radical Biology and Medicine, 47(11), 2009, 1601-1610
  4. Mason R. 200 mg of Zen — L-theanine boosts alpha waves, promotes alert relaxation. Alternative Complementary Therapies, 2001, 7, 91-95
  5. Kamath A, Wang L, Das H,. Antigens in tea-beverage prime human Vgamma 2Vdelta 2 T cells in vitro and in vivo for memory and nonmemory antibacterial cytokine responses. Proceedings of the National Academy of Sciences USA, 2003, 6009-14
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2855614/
  7. https://nccih.nih.gov/health/greentea

Podobne posty

Dołącz do dyskusji

* Publikując swój komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w niniejszym formularzu. Więcej informacji znajdziesz w sekcji Polityka prywatności.

10 komentarzy

janielka 22 lutego 2017 - 09:38

Ja nie przepadam za herbatą. ostatnio jedyna jaką piję to czystek.;)

Odpowiedz
Maciej Wojtas 22 lutego 2017 - 09:45

Kurcze, koniecznie muszę wypróbować. Lista jej zalet naprawdę wygląda imponująco. Ciekawe, ile kosztuje taka przyjemność? 🙂

Odpowiedz
justdoeat 22 lutego 2017 - 11:08

Czystek też jest bardzo dobrą opcją 🙂

Odpowiedz
justdoeat 22 lutego 2017 - 11:10

Niestety nie należy do najtańszych… Jednak jest bardzo wydajna, ponieważ wystarczy mała łyżeczka do zaparzenia herbaty matcha. 🙂

Odpowiedz
Martyna 7 listopada 2017 - 15:14

No to idę się napić 😉

Odpowiedz
Anna Zaw-Stola 30 stycznia 2018 - 15:17

Uwielbiam wszelkie zielone herbaty. Matcha w sumie nigdy nie piłam a jadłam w różnych deserach. Czas to zmienić:)

Odpowiedz
Just Food Therapy 2 lutego 2018 - 13:43

To koniecznie polecam! 🙂 Bardzo pyszna jest i jak lubisz ją w deserach to w formie napoju też przypadnie Ci do gustu! 🙂 Koniecznie daj znać jak Tobie smakowała. 🙂

Odpowiedz
Kaja 6 marca 2019 - 12:05

Niesamowita herbata, uwielbiam ją 😉

Odpowiedz
Justyna Lenda 10 marca 2019 - 12:00

Ja również! 🙂 Jest niezastąpiona w chwilach zmęczenia i kiedy potrzebuję doładowania energii. 🙂

Odpowiedz
SzanujeZdrowie.pl 11 marca 2019 - 11:57

Dokładnie 😉

Odpowiedz

Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania bloga. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek? Akceptuj Więcej